Pages

tisdag, januari 09, 2018

Summering.

Det är ju toksvårt att försöka summera en månad som gick så fort. Vi älskar verkligen Thailand, deras väder (trots några kalla dagar), folket och maten. Griniga barn och ibland vuxna kommer ju med en vart en än tar vägen i världen. Men tycker ändå vi klarade av rätt bra att vara med varandra och nästan enbart med varandra i 32 dagar. Menar ibland kan det bli för mycket av det goda. :P

Men om jag ska summera i det som barnen sagt mest har jag tre meningar jag kan ge dig.
  1. Det är min tur att ha lilla/mellan osv. plattan.
    This is sad, but true.
  2. Jag vill inte gå till stranden, jag vill vara i poolen.
    Konstigt nog bråkades det mest vi vid poolen och de lekte mer än bara badade när de var på stranden så en tycker att de borde ju väga högre än lite salt i vattnet. Bella tyckte nog minst om det salta vattnet.
  3. En hund!
    Jaa, det finns väääldigt många herrelösa hundar i Thailand och barnen skulle påpeka typ varje gång de såg en hund med just orden och sedan peka på hunden. Detta var mer i början och ebbades ut lite, men ändå det gick inte en dag utan att en fick höra "En hund". Tror vira en gång räknade hur många hundar hon såg när vi åkte mellan Ban Phe och vårt hem vilket var en resa på cirka 15-20 minuter till 53 hundar. Om en då får höra orden "en hund" på bara varannan hund de ser så blir det ändå väääldigt många gånger som de säger det. Jag säger det igen så ni ska förstår, En hund!
Förra gången vi var i Thailand var vi där i 3,5 vecka och jag kommer ihåg att jag kände att en vecka till hade varit så himla skönt. Nu hade vi alltså lagt till ytterligare en vecka och det är verkligen mycket vill ha mer. För både jag och P funderar hur ska vi kunna vara här två månader nästa gång. Jag tror i och för sig det aldrig kommer bli så, men en vet aldrig och skaffar vi hus i Thailand så varför inte? Men jaa i dagsläget vill jag nog att nästa resa ska bära av till Kalifornien, vill till Disney och visa barnen USA samt hänga med våra vänner där borta. Men denna resan som vi gjorde nu kommer ligga oss varmt om hjärtat i år framöver. Och vem vet när vi kommer tillbaka till detta land och vart det i så fall bär av då. Vi tyckte väldigt mycket om Ban Phe så att vi kommer tillbaka just hit är verkligen ingen omöjlighet. För i slutenden vem vill inte ligga under en solstol på stranden i 30 grader.
En mysig dag 8/12.

söndag, januari 07, 2018

Sista dagarna.

Oj, vad tiden gick fort på slutet fast vi typ inte gjorde någonting utan bara tog det lugnt. Vi var någon dag på stranden, men mest vid poolen. På nyårsafton började vi redan packa så vi skulle slippa hålla på med det in i det sista. På nyårsafton köpte vi på dagen två Khom loyer, en vanlig och en Hello Kitty. Vi hade tidigare under veckan sett att det fanns även picachhu, men det var mer mot svenska skolan hållet så blev ingen sån. Men å andra sidan hade vi bara sett vita tidigare så vi tyckte ändå det var kul med ha en Hello kitty. Köpte även lite tomtebloss som fanns med olika färger. Men innan vi lät de fara upp mot himlen var vi iväg en sista gång till Ban Phe och O'learys. Jag och P åt varsin australiensk köttbit med bea och strips, medan barnen tog pizza och makaroner med falukorv. Vi var i stort sett själva på restaurangen när vi var där, kom några när vi var på väg att gå. De flesta firar nog med någon grillbuffé på stranden. Annars var just nyårshelgen då det var flest på plats, mycket thailändare som kom ner för att fira nyår och det märktes då hela strandvägen var fylld med parkerade bilar på båda sidorna om vägen.

Nyårsdagen var vi mest vid poolen, var bara iväg och åt mat vid en annan strand samt att jag tog en sista massage. Typiskt nog fick bara ett dygn innan vi skulle lämna tillbaka sarengen punka. När vi stannar för att P ska släppa av oss och jag och barnen skulle försöka ta oss hem själva så kom några thailändare och vill ta kort på deras barn med våra, eller mest med Bella tror jag för hon var de väldigt noga med att få in på bild. Faktiskt första och enda gången det hände under denna resan. Inte så exotiskt längre med blondiner tror jag.
Resan hem gick bra, vi låg vid poolen in i det sista, även om vi tänkt lite fel när vi beställde transfer till flygplatsen och sen så blev han sen då han kom från Bangkok där han lämnat av några andra. Så 20 min innan check in stängde då var vi framme. Flyget blev sen lite försenat från Bangkok till Doha i ungefär en halvtimme, så vi var lite nervösa att vi skulle missa vårt anslutande plan, men det var lugnt. Väl hemma i Sverige landade vi nästan en halvtimme för tidigt istället och pappa kom för att hämta oss. Vi klev in genom dörren vid niotiden och då hade vi verkligen varit på resande fot i 24 timmar. Jag gick direkt till sängen, men sov väl inte jättebra då barnen sov i sort sett hela flygresan hem och röjde runt hemma. Hela onsdagen kände jag mig halvt bakis och vingelkantig. Somnade för natten strax efter halv nio på kvällen och vaknade sedan utvilad halv 6 så det var bara att direkt sparka igång och ta sig till jobbet. :)

lördag, december 30, 2017

Fullpackad dag.

Gårdagen blev riktigt lång då vi började med att lämna barnen vid svenska skolan och åkte sen och kollade området lite för att sen åka vidare mot stranden. I närheten av skolan har vi hittat en favoritstrand som heter Phong beach som vi fick genom vägbeskrivningen "åk förbi lamadjursstatyerna på vänster sida och när ni ser Bee happy-skylten så är det in på en liten grusväg som ligger på höger sida". Och den vägbeskrivningen funkar väldigt bra. :D

När barnen slutade tog vi med mat i form av kycklingmackor och åkte för att hämta barnen och sen titta lite på ett hus. Vi är lite intresserade av att köpa ett hus här i Thailand, men om det blir verklighet eller inte är väldigt svårt att sia om. Förmodligen inte i dagsläget, inte omöjligt i framtiden. Vi får se helt enkelt.
Efter husvisningen så åkte vi tillbaka till stranden där vi var ända fram till 15/16 innan vi började dra oss hemåt. På vägen hämtade vi ut mina nya glasögon som verkligen gjorde skillnad i synen för mig, sen är frågan om det är för att jag gått utan glasögon hela semestern och därav sett lite suddigt och dubbelt som skillnaden blir så markant. De har även något blåaktigt glas som ska vara bra vid tittande på skärmar, vilket vi nog kan säga att jag gör. ;) Vi handlade även lite på Makro och åkte vi hem och kastade in sakerna då målet nu var Central Plaza i Rayong för att gå i ett shoppingmall. Vi hoppade på en Songtaew och fick även byta sådan för att väl komma på plats.

Köpcentret var tre våningar stort och hade en gått där utan barn hade en säkert hittat något av intresse. Men vi gick mer runt efter att fått i oss lite mat. Vi testade VR och var en bra stund inne på Fun planet som var typ massor av arkadspel. Vi avslutade med att dela på en glass på Swensen's. Sen var det bara raka vägen hem och till sängen för vi var alla helt slut efter denna dagen.

fredag, december 29, 2017

Sol.

Natten till torsdagen fick jag huvudvärk igen, dock var vi nu hemma och jag gick upp och drack en resorb samt tog en värktablett. Somnade sedan om men tyvärr hade inte huvudvärken försvunnit när jag vaknade. Som tur var började barnen sent denna dagen. Men huvudvärken gick ändå inte över förrän senare på dagen. Vet inte om det är för jag kört för mycket massage, trodde inte det var möjligt. Hehe.

Denna dag var äntligen värmen och solen tillbaka så vi åkte iväg, lämnade barnen och sen bar det av till en ny strand. Här softade vi bara, drack lite lemonad samt åt thaipannkaka med banan och choklad. Mums, mums!
Tiden gick dock väldigt fort och det var dags att hämta barnen igen. Åkte direkt och åt lite middag samt lekte en del i vågorna på stranden där vi stannat för att äta.
P fick idéen att åka till ett köpcentrum i Rayong. Så väl hemma lämnade vi sarengen för att försöka hoppa på en songtan som är typ blå flakbilar som är lite som deras bussar där en vinkar in en och hoppar på. Ska tydligen inte kosta så mycket. Dock var de två som vi orkade vänta på proppfulla så barnen tröttnade så vi tog oss tillbaka hemåt istället och har nu lite plattid istället.

torsdag, december 28, 2017

Egentid.

P erbjöd att jag kunde skippa att åka med för att lämna barnen på onsdagen och ta en liten spadag. Inte mig emot. Så när de drog mot Ban Phe släppte de av mig vid ett ställe som har tre olika massageställen. På det första stället började jag med att ta en ansiktsbehandling. När den var klar frågade jag om footscrub, hon sa då att det skulle ta ett tag att förbereda så om jag kunde komma tillbaka om en halvtimme. Under den halvtimmen gick jag på stranden och plockade lite snäckor.
Väl tillbaka fick jag den utlovade footscrub:en och efter den fortsatte jag vidare till ett av de andra massageställena där jag tog en thaimassage. Klockan var då 12 och det skulle betyda att nu slutade barnen, så tänkte jag tar mig en promenad till den strand där vi spenderade juldagskvällen. Det tog nog en 50 minuter, men i och med det mulna vädret blev det bara lite varmt av den promenad jag tog, fick som belöning två skavsår men tackolov är de inga som gör ont. Väl framme såg jag att P mailat att de skulle stanna för lunch i Ban Phe så jag passade på att också äta lunch. Gick sen ner till stranden för att fräscha upp mina inbakdeflätor. (Så alla behandlingar jag gjorde under förmiddagen gick tillsammans på 1000 baht vilket är ca 250 kr, inte dåligt va?!) Strax därefter dök P och barnen upp och vi åkte hemåt.

Hemma chillade vi en stund innan barnen ville till poolen, jag satt på kanten och tittade på. Jag badar då inte om jag inte kan värmas upp av solen efteråt. Jag och de små gick tillbaka tidigare medan P och vira stannade kvar ett tag. Till middag åkte vi en kort bit bort till en restaurang som hette Majas, inget att hurra över direkt även om viras pasta bolognese var riktig god.

Mycket mer hände inte på kvällen förrän det var dags för läggdags då det helt plötsligt utbröt ett redigt kattslagsmål utanför oss mellan två vildkatter. Ett tag visste vi inte vad vi skulle göra då jag inte ville att de skulle hoppa på mig istället, men tillslut försökte jag avstyra det vilket på det vi hörde bara flyttade bråket från vår uteplats till grannens tomt. De verkade lugna ner sig efter en stund, vi får hoppas att ingen blev väldigt skadad för det var inte ett lugnt slagsmål direkt.

onsdag, december 27, 2017

Regn.

Igår regnade det heeeela dagen. Kan säga att det då inte är speciellt roligt att sitta på en sareng för att åka 40 minuter till Kids club, var nära på att ställa in dagens färd. Men vi åkte då barnen verkligen ville dit.

När vi kom dit insåg vi att vi var en timma för tidiga (12 istället för 13), men medan vi väntade åkte vi iväg och åt lite glass och när vi kom dit nästa gång så fanns det folk där och vi kunde lämna barnen lite tidigare. Efter tips på en bra spaanläggning begav vi oss dit, dock var det fullbokat denna regniga dag vilket kanske inte är så konstigt. Vad gör en i Thailand när det är dåligt väder? Vi åkte vidare och hittade en annan massageskylt där vi stannade. Fick veta att om 50 minuter skulle det gå att få en massage så vi satte oss och väntade vid en närliggande restaurang. P hade tänkt att läsa men insåg snabbt att han glömt boken hemma. Så han fick låna min mobil då han är sämst på att ladda sin.

Efter massagen var det nästan dags att bege oss och hämta upp barnen. Vi åkte sen in till Ban Phe och åt lite middag, handlade och åkte sen hem då vi var alla rätt slut efter den kalla färden på sarengen.
Barnen satt under denna för att slippa bli blöta. :D

Juldagen.

Innan vi åktetill Thailand hade vi bokat in barnen på Kids Club på svenska skolan under mellandagsveckan. Så det var dit vi begav oss på morgonen. Jobbiga, som vi dumt nog inte kollade upp innan, var att det låg rätt långt från oss, ca 40 min i sarengen. Men barnen verkade haft kul och vi begav oss till en närliggande strand. Jag tog där en oljemassage och P läste lite bok.
Efter vi hämtat upp barnen för vi till Joy's för lite lunch. Jag har börjat flaga mer så jag ville göra en bodyscrub. Den tog lite längre än vi beräknat och när jag var klar var inte P och barnen kvar. Jag promenerade istället hem, dock fick jag lite lårskav. Hehe men det var ändå skönt med en halvtimmes promenad.

Hemma chillade vi lite innan det var dags för lite festligheter på kvällen. Vi hade nämligen bokat in oss på en grillbuffé på stranden. Det var riktigt mysigt och god mat. Vi dansade och pratade med den svenska familj vi träffat några dagar tidigare. P tog några öl vilket gjorde att jag för första gången skulle köra sarengen för att vi skulle komma hem. Det gick relativt bra, men tror inte kör en retur på den. Tyckte den var svår att styra. Vi stannade på hälften av vägen och åt lite pannkaka med Nutella. Väldigt nyttig nattmat. Väl hemma blev det bums i sängen.

söndag, december 24, 2017

Julafton.

Nej det blev ingen snorklingdag för vira och P igår, när vi var iväg till poolen så kom de åkandes i sarengen. Så dåligt av de som arrangera det att inte meddela oss då jag till och med bett om det då det blev inställt gången innan. Det blev poolhäng, lite siesta innan vi beställde pizza för hemleverans och såklart godis på kvällen med maratontittning till avsnitt 16 av julkalendern. Barnen har i och för sig sett alla men jag och P har bara sett det lite smått sporadiskt.

Julafton började vi med frukost och efter frukost fick barnen leta upp sina julklappar. Till och med jag fick en julklapp. Vira fick en monofena, Bella en Sylvanienfamilj i form av kaniner och Natta fick en Blixten McQueen radiostyrd bil.
Letandet efter julklapparna är i fullgång.
Efter paketöppningen hade vi lite poolhäng innan vi drog oss hemåt för att göra oss iordning oss inför det julbord vi var inbokade på. Maten var god och en blev tokmätt som alltid, men det var ju inte riktigt så gott en är van vid. Men vi fick se Kalle Ankas jul och en tomte delade ut lite paket.
Efter åkte vi och beställde glasögon till mig, vi får se hur det bli. Vi hoppas det blir bra så kan det vara överstökat. Väl hemma igen blev det lite ostbågar och annat gottis framför de sista avsnitten av julkalendern. Måste säga att jag inte var något stort fan av årets julkalender, men den var ändå bra gjord.