Pages

fredag, mars 02, 2012

Sovrutiner.

När viran låg i spjälsäng, som hon gjorde direkt när hon kom hem
från BB tills var det efter sommaren?
Så sov hon, när vi fått in rutin på det, klockerent.
När vi köpte en säng till henne så blev inte rutinen att bara lägga
in henne i sin säng och där somnade hon själv.
Utan nu är rutinen att vi sjunger, sen läses det bok och sen
ligger vi med henne i sängen och lyssnar på Alfons tills hon somnat.
Det går nästan alltid bättre när jag lägger än när P gör det.
Då blir det ofta massa tårar och skrik efter mig, vilket självklart är jobbigt.
Menar samtidigt som jag inte vill att det ska vara så,
vill jag inte heller vara den som lägger varje kväll.

Sen har jag alltid sagt att nått barn kommer aldrig ligga i våran säng och sova.
Tänk va mycket man ändrar sig på, menar man har så mycket föreställningar
om hur det är innan man råkar ut för dom.
I början när viran vaknade på natten så gick jag, för P vaknar aldrig, in till henne.
Låg där tills hon somnade, vilket ofta resulterade i att jag också somnade där.
Detta var himla obekvämt så jag slutade helt enkelt och ropade hon ropade jag
tillbaka att du får komma hit istället, i början ville hon ha hjälp med täcket
och kudden och då hjälpte jag henne att få in det till våran säng.
Nu ropar hon inte utan hon kommer bara in ca 5 nätter av 7.

Jag klarar inte av att ha någon sovandes klistrad vid mig
och skulle viran sova så på mig så skulle nog inte detta funka.
Men hon sover oftast inte så utan antingen sover hon i mitten eller
så klistrar hon sig vid P som åker längre och längre ut på kanten. hehe
Inatt blev han så pass "ut knuffad" att han la sig i mitten istället.
Jag säger åt han att om hon tar för mycket plats får du väl flytta på henne.
Men han verkar inte få in det, för visst hon vaknar ju.
Vira är inte ett barn man bara kan bära utan att hon vaknar.
Om det vore så skulle jag nog bära tillbaka henne till hennes säng.

Så just nu får vi nästan alltid in ett barn till oss på natten.
Skulle vilja ändra på natt rutinen, så hon somnar själv efter vi läst.
Och att hon inte kommer in till oss och sover.
Men just nu orkas det inte med att göra någon förändring,
så då får det vara som det är. Och jätte jobbigt är det inte.

0 kommentarer: