Pages

lördag, augusti 22, 2009

Sovrutinerna.

jag har inte berättat hur vi har det om nätterna..
var mer för jag kände mig så himla långrandig ett tag
när alla mina inlägg handlade om sömn och hur vira
inte sov bra på nätterna..

vi gick ju från att amma varje timme till att jag först försökte
trappa ner men sen fick jag höra att neka helt is the way to go..
detta kunde vara jobbigt max 3 nätter vi jag höra..
då man inte fick sova speciellt mycket.

jag försökte det.. men det gick inge bra alls..
så efter 1 vecka av att ha en skrikande bebis som jag försökte
sjunga för som om jag vore en skiva som fastnat på repeat
gav jag upp och tänkte att en gång på natten får hon äta.. vid 3.
och det är det vi kör på nu.

såå våra nätter ser mer eller mindre ut så här:
vira börjar bli trött vid 18/19 så då sätter vi igång med nattnings
rutinerna som ska bestå i att varannan dag matar jag/P med
banangröt till vira som hon älskar sen tar den andra över och
går in badrummet och vira sitter då i sin badbalja och jag brukar
då duscha så jag själv också blir ren och fin.. hehe :)

vid 20 ungefär så brukar jag och vira ligga i våran sängen där jag
liggammar.. inte så mkt för att hon ska få mer mat utan att hon
somnar bättre så men ibland är hon så trött att det inte behövs. :)
efter det bär jag över henne till hennes säng som står brevid oss.

sen får man äntligen lite ensam och vuxentid..
den här veckan har vi kollat en del på film..
men iaf över till viras sovande.. hehe :)

oftast gnäller hon nån gång vid 21 men somnar oftast om själv..
sen vaknar hon igen vid 22/23 så då ammar jag henne innan
jag själv kryper ner i sängen och somnar.

vid 00.30/1 där nån gång brukar vira vakna så man får vyssja
henne till sömn och då brukar kanske en 10 - 15 sånger hjälpa.
vid 3 sen vaknar hon igen och får då ammar jag sittandes i sängen.

sen brukar hon sov utan att vakna till klockan 6/7..
då hon vaknar och jag tar ner henne till våran säng där hon äter
ur ett bröst.. och sen somnar vi om tills hon vaknar igen då
hon ta äter från den andra och sen kan hon somna om men oftast..
så vill hon gå upp då så vid 7.30-8 stiger vi upp.

iförrgår var hon sååå himla trött på kvällen så hon somnade redan
vid kvart i sju så då ville hon inte somna om efter lite vyssjande vid 1..
så efter en 45 min gav jag upp och gav henne mat sen fortsatte
natten som vanligt.. dock så blev det ju så att då vaknade hon
även inatt och ville ha mat vid 1.. men den här gången vägrade jag..

detta resulterade dock i att jag hade en bebis som var vaken
och inte var speciellt glad tills 2.40 då jag gav upp och gav henne mat.
såå man får inte ha en dålig natt och råka ge henne nån mat
någon annan tid för då får man sota för det nästa natt.

man kan tro att jag borde vara himla trött..
men efter att ha haft det så himla jobbigt med att amma varje
timme eller ha en unge som är vaken flera timmar på natten
så är den rutin vi har nu helt okej.. så länge jag får sova nån
gång under dagen så funkar det väl rätt bra.

hade ju hoppats att gröten skulle få henne att inte vakna
och äta under natten men tyvärr var det inget mirakelmedel.
funderar på att kanske ställa in henne i sitt egna rum..
men att springa dit för att amma vid 3 är jag inte speciellt pigg på..
menar nu behöver jag knappt ställa mig upp så har jag vira där.

xoxo.

5 kommentarer:

Louise Caroline sa...

Men jäklar vilken skillnad det kan vara på så lika gamla bebisar! :O Adam får välling vid 19.15 och sen somnar han själv i sängen och sover till 7-8 på morgonen när han får välling igen. :) Om han blir gnällig på natten brukar det vara för att han är törstig så då får han vatten i sängen.

Har du provat att ge välling på kvällen istället för gröt? Jag tycker Adam sover mycket bättre efter en full flaska välling än efter gröt. Sen om jag var du skulle jag prova ge henne vatten när hon vaknar på natten, då kan du ju iaf utesluta möjligheten att hon bara är törstig och du behöver inte ta upp henne och amma i "onödan". :)

Hoppas du också får sova hela nätter snart, det är guld värt!

Kramiz

Anonym sa...

Jag hejar på välling också...

Linda sa...

ja verkligen stor skillnad på bebisars sömn. men det är ju charmen - tänk om alla var likadana... ;-)

agaton får välling på kvällen, ett skönt sätt att slappna av innan sängdax. tror det är lite mer mysigt och sövande att dricka ut nappflaska... sen borstar vi de 2 tänderna och så somnar han själv i sin säng i sitt rum vid 19.30 ungefär... sover till 7 på morgonen, då brukar han vakna till och vilja ha nappen sen sover han 1 timme till..

Linda sa...

menar att jag tror Agaton tycker det är mysigare att dricka välling på kvällen... det är liksom lite mer krävande att äta gröt...

man gör ju så som det funkar för en själv och sitt barn...

Anna Högrelius sa...

Jag skulle nog också råda dig att testa välling på kvällen. Vi använde Nestlés God natt-välling (från 6 månader) och det sov Isadora på hela natten. :]