Pages

måndag, mars 02, 2009

Rekommendationer.

när vira hade ont i magen fick jag ett papper av
barnmoskan på bvc där det stod om saker som jag som
stoppar i mig som passera över till vira genom bröstmjölken..

såsom att om jag äter t.ex jordgubbar, choklad, nötter m.m.
kan vira få utslag eller att om jag äter t.ex. plommon, rabarber,
vindruvor, choklad m.m. så kan hon bli lös i magen..
hur man nu kan ha lösare bajs än en 1månaders :P
stod även att t.ex. pepparkakor, lök, gröna äpplen
och nybakade bullar kan ge bebisar magknip..

detta papper måste dock ha nått eller några år på nacken
då det även stod detta längst ner:
"Alkohol - Bör man avstå helt från under ammningen
Röker du - Minska på antalet cigaretter, helst ej fler än
5 st om dagen. Rök ej timmen för eller efter ammning.
Mediciner - Samtliga receptfria mediciner går bra (utom laxermedel)"

jag vet inte med er.. men om dom ska avråda från alkohol
som man nu enligt livsmedelsverket inte behöver undvika..
så bör man väl kanske även avråda från att röka?
för jag tycker det verkar enligt det här pappret att
det är ok att röka 5cigg/dan.. eller fattar jag fel?

xoxo.

4 kommentarer:

Denise sa...

Nä-sta år kommer sudier som visar att du säkert kan dricka en sjuttis sprit utan att ungen får ngt i sig ;) Nerå, skämt åsido, det där ändras ju hela tiden. Cigg ska man väl ge fan i helt tycker jag, likaså sprit om man inte pumpat/ger ersättning och ungen är hos barnvakt... Sunt förnuft kommer man långt med.

Lilian sa...

men det är ju typ just det dom kommit fram till.. att du kan dricka typ en sjuttis sprit att ungen får i sig nått.. även om livsmedelsverket inte vill gå så långt i sina rekommendationer.
en cigg däremot går ut i bröstmjölk och försvinner inte på under 8h ur en system.

men sen vad man kan göra eller gör är ju två olika saker. skulle aldrig låta en full ta hand om vira.. inte ens jag själv.

det är just att det står på ett papper som man får från bvc att man kan i princip röka 5 cigg om dagen.. det är det jag tycker är knäppt.

Lilian sa...

glömde ordet utan innan ungen. :)

JK sa...

Man kan tolka det som att de rekommenderar att man inte slutar röka på grund av amningen. Att sluta cold turkey skulle väl kunna påverka kroppen på flera sätt om den är van vid en viss mängd nikotin var dag, samt att det kan påverka humöret, vilket i sin tur garanterat påverkar amningen och bebins humör.