Pages

tisdag, mars 01, 2016

Paradiset.

Idag var det äntligen dags att ta oss till Koh Lipe, jag har velat åka hit sedan jag gjorde research inför vår första resa 2010. Men då vi var på Phuket så då kändes resan för lång.

Vi började morgon med att fraktas till Salandan där vi skulle åka med en "färja" till Lipe. Den gjorde 4 stopp innan vi kom till Lipe och det var 3.5 timmes skumpande kan jag lova. Men ungarna sov till och från hela vägen. En var himla mör i rumpan kan jag tala om när vi väl var framme vid halv tre på eftermiddagen. Och väldigt hungriga då vi inte ätit mer än frukosten på hotellet innan vi åkte så prio ett blev att ta första restaurang som vi såg.

När vi var klara där åkte vi tre tuk-tuk's till hotellet. Där fanns ingen i receptionen men då en pärm låg framme med texten bungalows låg framme tog jag mig friheten att kolla i den medan P och hans pappa tog sig mot stranden för att hitta personal. Jag fann ut vilka bungalows vi hade och även nycklarna så när personalen kom hade cirka redan börjat göra oss hemmastadda.

Sen var det snabba puckar ner mot stranden där Lipe verkligen direkt visade sin skönhet med det turkosa vattnet och potatismjöliga sanden. Där badade vi några timmar innan det var dags att gå mot våra rum för liten dusch och snabbt ombyte. Sen ner mot walking Street för att äta. Blev mexikanskt denna afton och var väldigt gott.

Sen strosade vi runt lite och kollade lite efter glass. Efter många om och men så hittade vi äntligen en ställe som sålde lite glass och jag testade en jättegod kokosnötsglass. Sen såg vi en tuk-tuk som vi slängde oss på för att ta oss hem.

Väl hemma la vi barnen och tänkte försöka oss på lite egentid på verandan men det gick mindre bra då Bella inte ville sova så var bara att borsta tänderna och ta en snabbdusch under stjärnklar himmel.

Dagen har varit lång men redan har lång mycket på grund av den långa båtturen men Lipe känns värt det. Tyvärr är vi bara här två nätter men får se om det kanske ändå räcker då vår bungalow saknar AC och endast har fläktar.

0 kommentarer: