Pages

fredag, juni 12, 2009

Schema.

vilken bra natt vi har haft.. inte perfekt..
men ändå himla bra. :)

började igår vid 21 när jag förökte ge vira ersättning..
vilket verkligen var lättare sagt en gjort.
hon vill inte alls ha nån ersättning och spjälade emot.
men jag trugade och trugade..
och hon fick nog i sig ca 60ml.. dock spydde hon upp en del.
men lite fick hon i sig iaf. :)

sen somnade hon rätt snabbt efter det..
jag gick nämligen och borstade tänderna efteråt
och när jag kom tillbaka för att kolla till henne i hennes säng
då sov hon redan så det var ju hur bra som helst.

nästa gång hon vaknade var 1.30..
så då sov hon 4h och då gav jag henne mat.
sen har hon ju väckt oss flera gånger vissa nätter
av att skrika, gnälla, knorra och stånka en hel del i sömnen.
jag har alltid tagit upp henne för jag har trott att hon haft mardrömmar.
men igår fick jag tipset om att inte ta upp henne.

så när hon satte igång med detta vid 4.30 lät jag henne vara..
och hon höll låda i ca 4 minuter.. kändes som långa 4min.
men efter det fortsatte hon att sova vidare. :)

och vid 6 igen ville hon upp och förmodligen ha mat..
men jag tänkte försöka att ge henne mat och sömn
enligt ett schema jag hittade gjort av en anna wahlgren.

Första målet: kl 7- (högst) 8
Sova 1,5 tim: kl 8.30-10
Andra målet: kl 10-11
Sova 1,5 tim: 11.30-13
Tredje målet: kl 13-högst 14
Sova 45 min (håll tiden!) t ex 15-15.45
Fjärde målet: kl 16-högst 17
Sova 45 min, t ex 18-18.45
Femte målet: kl 19-högst 20 - sova natt.

nu får vi se hur bra det går att hålla det här..
lyckades att inte mata henne förrens vid 7..
men det har redan spruckit då vira inte klarade
av att hålla ögonen öppna längre än till 7.55
men är väl bara att sätta tid från då i 1½ timme..

var faktiskt lite orolig hur jag skulle lyckas söva henne
utan att amma henne då det är nått jag alltid gjort.
men nu sover hon så det behöver jag ju inte oroa mig för..
iaf inte inför den här ammningen.. nästa får vi se hur det går. :)

sen tänkte jag bara tillägga.. att jag har bara tagit schemat
om hur såna från 4 månader ska sova från hon anna wahlgren..
jag har inte läst så mycket om hennes metoder..
bara hört att de tydligen kan vara rätt hårda..

xoxo.

3 kommentarer:

Anna Högrelius sa...

Anna Wahlgren har ju varit lite av en guru bland föräldrar sen 70-talet typ. Vissa av hennes metoder har i nuläget blivit kritiserade, men hon har släppt böcker om det här att få barnet att sova hela nätter som varit jättebra. Gå till biblioteket och låna. Tror att du kan få rätt så bra tips därifrån!

Denise sa...

Har också hört att hon blivit ifrågasatt rätt mkt nu, men va fan. Man kan ju testa olika metoder och se vad som fungerar?

Jakob sa...

Kritiken mot Anna Wahlgren kommer från Barnläkarföreningen och etablerade barnläkare som anser att hon ger direkt olämpliga råd. Mycket handlar om att hon inte har någon som helst vetenskaplig anknytning utan på sätt och vis hittat på allting, utifrån egen erfarenhet.

http://www.viforaldrar.se/artiklar/2006/12/01/barnlakare-varnar/

http://www.viforaldrar.se/artiklar/2006/11/27/wahlgren-svarar-pa-kritike/index.xml

Sen är alla barn olika, olika saker fungerar, och det är viktigt att föräldrarna mår bra (ex får sova) för att barnet ska må bra. Men det kan säkert vara värt att läsa igenom vad de som påstår sig veta säger om henne, och vad hon svarar. Bägge sidor har vettiga argument.