Pages

torsdag, februari 19, 2009

Bristningar.

jag förstår inte.. när jag var gravid och växte..
då letade jag bristningar.. men inga hittade jag.

nu hittar jag fler och fler..
har konstaterat att jag har under magen..
och dom kan jag nog haft när jag var gravid..
för inte kunde jag se under magen inte.
ser inga bristningar ens på sista korten på magen..
men som sagt dom satt nog under magen.

men det jag mest är ledsen över är dessa bristningar
jag fått på mina bröst.. och dom verkar föröka sig.
vilket jag inte fattar varför för inte har jag fått speciellt
mycket större bröst sen innan dom fylldes med mjölk..
jag fick ju aldrig min dolly parton tuttar som jag längtade efter.

än så länge verkar iaf delarna av mina bröst som är över
BHn sluppit bristningar.. men det är väl bara en tidsfråga.
blir så ledsen om jag skulle få bristningar så jag inte skulle
kunna ha linnen/tröjor med en djup uringning.. :(

xoxo.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tråkigt. =/ Har du fortsatt smörja dig hela tiden nu efter förlossningen? Det stod överallt att man skulle fortsätta 3 månader efter, så jag gjorde det.
Bristningarna kanske kommer ändå, men de kanske inte blir lika många liksom...

Anonym sa...

Bristningar beror på hormoner och kan inte smörjas bort. De bleknar med tiden, se det som något fint, ett tecken på att du burit fram ett barn! / M

Anonym sa...

Det kan hjälpa att smörja, jo. Kommer de så kommer de, men de behöver inte bli lika många.

Anonym sa...

Bristningar beror även på att huden töjs för snabbt för att den ska klara spänsten, där av "sprickorna". Vet många som smörjde in sina magar o hade sej när dom var gravida för att slippa dom, men fick massor ändå. Tror inte ett dugg på att smörja sej kan hjälpa, då det har med uttöjningen av hud att göra. Isåfall borde man bli smalare av att smörja sej med salvorna som ska hindra bristingarna.
Måste dessutom vara jobbigt o ha en "kladdig" mage hela tiden.

Anonym sa...

Min mage var aldrig kladdig. Beror helt på vad man smörjer sig med. Havandeskapsolja smörjde jag med. Funkade ypperligt. =D

Och vi har helt enkelt delade meningar M och jag. Jag tycker si och den tycker så. Leave it at that.

Denise sa...

Har också hittat några streck snett under the nipple, och de kom nu efter graviditeten. Kanske kom när jag var Dolly ;) Men jag håller med, inge snyggt alls. Jag tror det är mkt ärftliga faktorer i bristningar. Det beror nog på hur pass huden är uppbyggd med fibrer och fett mm. Hormoner spelar säkert också in som M skriver. Jag har ju ganska fet hy och slapp bristningar nästan helt. Dock tror jag att om man har torr hy så är det lättare att få bristningar för att cellerna saknar vatten/fett och blir "skrumpnare" när det stretar emot...

Sofia sa...

Samma här..hade 2 små bristningar när jag var gravid..har fler nu..dock ej så farligt..men både på mage o bröst har dte kommit nu efteråt..trist när man trodde att man skulle slippa dom :/