Pages

tisdag, december 05, 2017

Tillbaka.

Vi är återigen på thailändsk mark och fy va skönt det är. Testar återigen ett nytt ställe, denna gång är vi strax utanför Ban Phe som ligger ca 2.5 timmes bilfärd från Bangkok.

Resan hit är ju alltid något en måste ta sig igenom. Tyvärr känns resan hit som ett plåster en drar bort från huden, inte det där snabba rycket som en hade hoppats utan dra lite i taget-stuket typ. Helt enkelt är det en utdragen historia och det är ju inte så konstigt då det ligger på typ andra sidan jorden. Resan tog nästan 24 timmar (22,5 för att vara exakt) från vi lämnade vårat hus tills vi klev in i vårat hyrda hus här på Casa Seaside. Och folk frågar varför en här så länge?! Mitt standardsvar är att jag måste hinna glömma resan till Thailand innan jag åker därifrån.

Allt började ändå rätt bra, vi checkade in två timmar innan planet skulle lyfta. Smidigt. Vi var lite hungriga, men innan vi hittade någonstans att äta strosade vi omkring i Tax-freen och köpte lite godis samt lite pocketböcket. Tillslut hittade vi Joe and the Juice där vi slog oss ner för att äta lite. Kanske inte jättebarnvänligt, men jag hade hört talas om att de skulle ha en god avokadomacka och då jag är lite på jakt efter en riktigt god avokadomacka så fick det helt enkelt bli där. Vi började äta och P säger då att nu kan vi börja boarda. Jag säger va skönt då slipper vi köa. P börjar dock stressa mer och mer och tillslut får vi börja röra oss mot gaten. När vi väl kommer till gaten står det Final call och när familjen Holmstedt väl är på planet är tydligen alla ombord. Hehe oups! :)

Första flygningen gick bra, det var andra som blev mer komplicerad då de måste ha flyttat våra platser från de vi hade bokat så vi hamnade fyra på en rad tillsammans medan en fick sitta några rader bak. Viran gick med på att sitta där och det gjorde hon även resten av resan och det gick faktiskt bra. Var nog tackvare att det var ett nattflyg så 80 % sov en (eller meningen är i alla fall att en ska sova, jag kan inte sova sittandes så för mig är just sådana flygningar eller bilresor också för den delen inget för mig), resten av tiden hade hon sin platta. Vi lyckades ändå få till den någesånär med sovningen genom att Bella bäddades framför våra fötter på golvet, medan P satt och jag låg över tre stolar med mitt huvud på Ps lår och Natta på mig. Tror faktiskt jag somnade där några minuter, tills ta-på-dig-säkerhetsbälteskylten dök upp och då var det kört igen.

Väl på flygplatsen fick vi leta en stund innan vi hittade vår chaufför, men sen så. Egentligen gick väl resan hit rätt smidig, bara det att alla blir ju så griniga när sömnen inte är på topp och det ända en längtar efter är att få komma fram.

Men när vi väl kom fram så gick vi en lite house tour och fortsatte sen vidare mot stranden för vi tänkte att vi försöker att få i oss något att äta. Vi hittade en seafood-restaurang rätt fort. Så vi beställde in lite mat och i väntan på maten gick vi ner på stranden och viran hoppade genast i. Efter maten gick vi tillbaka till vårt hus och vi duschade av oss samt packade upp en del. Sen gick vi och la oss tidigt, för alla var helt slut. Tror vid 21.30 hade alla knoppat in. Dock vaknade jag runt 1 på natten och låg sen vaken i någon timme tills P vaknade och fixade täcket så det bara var ett överdrag då somnade jag, medan P tog över vakentjänsten.
Vid halv 11 kollade jag sen på klockan och fortfarande låg alla och sov. Så resan tog verkligen musten ur oss alla. Men upp kom vi och vi rostade lite bröd och gjorde lite äggröra till brunch som det nu fick bli på grund av den sena tiden.

Sen packade vi en liten väska och tog oss bort mot poolen där vi spenderade någon timma innan vi bestämde oss för att utforska närområdet genom en strandpromenad. Vi började att promenera för att försöka hitta någonstans att ta en glass. Det lät som ett lätt uppdrag, men var tydligen svårare än vi trott. Men jo efter någon timmes promenad (med barnfötter) hittade vi ett ställe som sålde glass. Efter det satt vi ett tag vid några sandstolar där viran gjorde lite av sin matteläxa och de små hoppade i vågorna.
Tillslut fick vi lov att dra med ungarna från vågorna för att vi hade ju fortfarande inte hittat någon restaurang som föll oss i smaken. Men tillslut när väl hungern blev för stor så tog vi bara första bästa ställe och blev återigen en seafood-restaurang där det mesta vi pekade på bland deras meny inte fanns. Haha. Vi vet verkligen hur vi ska välja de, dessutom glömde jag säga "no spicy" på min så där satt jag och höll på dö. Inte förrän jag åt en glass som vi beställde av en "Glassmoped" gick det över.

Nu har vi tagit kväll och funderar att sätta mig och läsa den pocketbok jag köpte, skulle vara en feel good. Tycker det är svårt att bara välja en random bok under tidspress.
Men jaa hur fel kan det gå?! :)


0 kommentarer: