Pages

onsdag, november 07, 2007

Tjejsnack V.45

Jämlikhet

Vad är jämlikhet för dig?
Jämlikhet för mig är lika lön för lika arbete.

Kallar du dig för feminist? Motivera gärna!
Ja det gör jag då det står för just det jag beskrev i första frågan.
Sen kan jag hålla med om att ordet isig har förstörts, men bara
för att man använder ett ord på fel sätt tycker inte jag att det förlorar sin innebörd, förstår inte de människor som inte kan kalla sig femenister.

Är det viktigt att det är 50/50 manliga och kvinnliga chefer?
Ja det är viktigt då vi är typ 50/50 män och kvinnor i arbetslivet.
För det är jag inte för kvotering, även om jag har en viss gråzoon där.. då det ibland kanske måste till.

Har du någon gång blivit diskrimerad på grund av att du är tjej?
Inte vad jag vet direkt, men det tror jag säkert. Iofs när (oftast) äldre män kommer in och ska ha nått tekniskt som en skrivare och det finns nån av min manliga kollegor inärheten så även fast dom pratar med mig om en maskin så tittar dom på den manliga kollegan som om de vill att de ska hoppa in och hjälpa dom istället eller att dom inte tar mitt ord om vad jag säger om skrivaren utan måste dubbelkolla sen framme vid kassan om det jag sagt stämmer.

Är det viktigt att föräldrarna delar 50/50 på föräldrarledigheten?
Ja egentligen är det det. Dock har jag lite dubbelmoral här.
För visst tycker jag att man ska dela 50/50 men jag vill vara
hemma så mycket som möjligt när jag är hemma med
mitt och patriks barn, även fast jag vet att det kommer göra
att min lön inte kommer utvecklas lika mycket som om jag skulle
jobba den tiden som jag är hemma.

0 kommentarer: