Pages

måndag, april 20, 2009

Tummen.

hmm.. vet inte hur jag ska göra med vira och
hennes tumme.. dom har blivit mer och mer vänner.
förut var det nån gång som jag hittade henne sugande
på hennes tumme.. nu är det betydligt oftare.

nu kan jag komma på henne att suga på den på dagen..
och varje gång hon håller på att somna tar hon till den.
eller om hon vaknar och gnäller lite på natten så åker den in.

det gör att hon avger ett nytt ljud vilket i sin tur gör att
jag får svårt att sova.. men det bekymrar mig minst.
är rädd att hon ska bli en sån som suger på tummen..
hon tar ju inte napp så det är väl kanske inte konstigt
att hon vill ha nått att snutta på.. men jaa.. jag tycker inte om det.

ska man försöka göra nått? eller ska jag avvakta och se?

xoxo.

6 kommentarer:

Marie sa...

Det är skitsvårt att göra något åt. Vi drog helt sonika ut den ur hans mun när han sög på tummen. Men ja, vill de suga på tummen så vettafan om man egentligen kan göra så mycket åt det. När vi gav upp och slutade dra bort den, så slutade han självmant. Hehe

Denise sa...

Varför ska man inte låta dem suga på tummen undrar både jag och J? Trodde det var en högst normal sak för bebisar att göra och en sak som går över- precis som nappen? Till slut lär de sig att de är för stora för sug-mojjängen, vad det än må vara. När de märker att andra barn inte gör så, så brukar de sluta själva. Du vill ju ge napp till Elvira förut, varför är inte tummen okej?

Marie sa...

Denise: Jag sög på tummen till jag var typ 10-12 år. Hade MYCKET svårt att sluta... Det är oftast svårare för barn att sluta med tummen än med nappen. Tummen finns ju alltid till hands.

pethra sa...

Visst kan det vara svårt att sluta för de som suger på tummen, men samtidigt tror jag också som ´marie att det är svårt att undvika om de nu vill göra det. Jag säger låt henne suga på tummen om hon vill. Det blir hennes snuttefilt, på både gott och ont.

Anna Högrelius sa...

Låt henne sug på tummen för guds skull! Det skadar inte henne, utan hon mår bara bra av det. Jag vet att det är krångligare att sluta med tummen än napp, men jag tycker att det känns väldigt elakt och grymt att dra ut tummen faktiskt. Isadora började på samma sätt som Vira, att ta tummen lite hur som helst, men numera tar hon den bara när hon är trött och vill sova.

Anna Högrelius sa...

Dessutom behöver det inte bli som så att hon suger på tummen till hon är 10 år. :P
Min bror slutade vid 5-årsåldern, och jag vet andra som slutade självmant vid 3. Ungefär samma tid som napp-barn brukar avvänjas.