Pages

fredag, oktober 24, 2008

Föräldrarkurs.

idag var första gången på föräldrarkursen..
det var 5 par och en 2dra gångs mamma,
hennes man skulle vart med men var tvungen att jobba.
reagerade på att allas magar var så himla stora mot min..
antingen har jag vriden självbild.. eller så förtstår jag inte
var deras stora magar kommer ifrån.. rätt nöjd med min lilla kula. :)

men det var himla stelt måste jag säga..
sån där pinsam tystnad som kan infinna sig på första daten.
kändes som det var jag och 2dra gångsmamman
som var dom som pratade..
förstår inte varför det alltid är jag som pratar.. hehe :)
iofs kom de flesta igång och prata efter ett tag.

hon frågade om vi känt några speciellt gravsymptomer..
sen fick vi se på en förlossningsfilm..
varför känns det ofta som det är nån hurtig i såna filmer..
"jag vill utforska smärtan.. "
det är som att man är bättre än alla bara för man kör
utan smärtlindring.. menar var ju ingen på filmer
som verkade behöva starkare droger.
för mig känns det som ge mig allt ni har..
eda, morfin och krydda med lite lsd om ni har :P

sen i slutet så körde vi nån avslappningsövningar när hon på
skivan sa att man skulle känna sin livmoder och barnet i magen..
även männen.. haha.. kunde nästan inte hålla mig.
särskilt avslappnad blev jag inte..
utan låg mest i min saccosäck och var kissnödig.
kändes väldigt mycket hippie eller new age.

efteråt fikade jag med Pe & lilla A.. :)
och sen var det dags att jobba 12 - 15.
samtidigt som jag tycker timmarna går långsamt
och att dom aldrig tar slut går det ändå fort.
sjuk svårt att förklara.
men nu jobbar jag ihelgen, på månda och onsda..
sen är det snipp snapp slut.

xoxo.

2 kommentarer:

Verrix sa...

Kikar förbi lite. Tycker oxå din mage ser rätt liten ut. iaf på sido bilden. ;) Jag hade bamse mage med båda mina. Men jag är rätt stor i "stommen" annars med. hehe!

Så olika det där med smärtlindring. Många vill känna smärtan av att föda barn för dom tror man uppskatar sina barn mer :S, medans andra ville känna så lite smärta som möjligt. Själv hade ja velat endast prova lustgas men så vart de inte pga att det vart akutasnitt. Fick eda istället på av snitten o sen morfin efteråt pga smärtan av snittet. Gillade ingen av dom. speciellt inte morfinet. blev bara snurrig ihuvet o måde illa. Höll på att tappa Felix en gång pga att ja höll på att somna tackvare sprutorna (fick flera stycken i rad). Det va läskigt. När Casper föddes åkte ja på spinalhuvudvärk av eda:n, värken satt i 2veckor.
Tur att dessa symtomer inte är så vanliga. (sa dom till mej iaf) Asså spinalhuvudvärken fick jag pga att hon "missa" när hon stack mej ryggen, för jag fick en värk samtidigt som hon stack, va inte så lätt att ligga still då ;)

Tror det kommer gå galant för dej på förlossningen. Du har ju med ett stöd. (antar att P ska vara med så). Jag var själv på första förlossningen. Inge skoj alls.

Läste eran lista på grejer ni köpt o ville bara säga en viktig sak om bilstolar. När ni köper begagnat så kolla så stolen inte är eller kommer vara mer är 7år gammal när ni använder den till lillen (5år när det gäller babyskydd)För plasten i stolen är då "gammal" o räknas då inte som säker. Det brukar sitta en datum lapp på baksidan. En sak jag tyckte va smart att ha, mycker för ryggens skull är en badbalja och en badhjälp när dom är små. men ni kanske redan köpt sånt ;)
Lite tips bara.

Näpp nu är de sängen!
Ha de så gött!

Anna Högrelius sa...

Mmm, din mage ser rätt liten ut om man jämför med hur jag och en del jag känner sett ut. Men allt är ju normalt med din bebis så det finns inget att oroa sig för. Pethras mage växte ju inte till sig ordentligt förrän i slutskedet så det är möjligt att din också kommer göra så. :]