Pages

torsdag, mars 06, 2008

Diskussion.

Hade en diskussion med en kompis igår om färger på barn.
Den gick väl sådär.. blir fel när man inte längre
kan diskutera hypotetiskt utan vissa saker man säger..
kan faktiskt bli typ personangrepp..
och det var ju är ju aldrig min menning.

Iaf kom diskussionen handla väldigt mycket om färgen rosa.
om hur den är tabu för pojkar att ha på sig.
För några år sen hade jag uppfattningen att om jag fick
en dotter skulle den inte få ha någe rosa på sig..
för det är en sån färg som sätter barn i fack.
men jag har kommit på att förbjuda en färg skulle
bara få motsatt effekt.

det jag då kom på att jag ska inte förbjuda nån färg
varken om jag får en pojke eller flicka.
de ska ha blandade kläder.. vilket kan leda till att
om jag får en pojke så kommer den kunna ha på sig
en rosa bodie t.ex.

detta verkar dock vara en stor tabu färg.
frågade en kollega till mig som har två flickor om de
klädde sina barn i bara rosa eller vilka färger de använde.
Han sa att självklart använde vi alla olika färger..
det kunde ha ljusblått om det var så.
jag frågade då honom att om han hade haft en son
hade de då kunnat klä honom i rosa?
Aldrig i Livet sa han då.
Han sa att om nån skulle klä sitt barn i den färgen så
skulle kanske inte barnet bli mobbat.. men föräldrarna.

Tycker detta är väldigt konstigt.
Visst att rosa är väldigt förknippat med att vara en tjejfärg..
och jag vet att pojkar som haft på sig nått rosa och sen
kommit till dagis blivit retade för just denna sak.
vilket ledde till att den grejjen, som var ett
par strumpor, aldrig mer användes.

Vi har kommit långt i jämnställdhetskampen när det gäller
oss vuxna men när det gäller barn så delar nästan alla
barnaffärer in sina butiker i kill/flick kläder.
alla utom Polarn och Pyret har så faktiskt.
Jag kan tänka mig att hitta fina unisex kläder är svårt.
menar tittat man t.ex in på Exit där jag brukar extra jobba ibland..
så är pojkarnas sida blå medans flickornas rosa.
De fick t.om. in ett gäng bodisar med text.
på pojkarnas stod det: Tuff & Intelligent
på flickornas stod det: Söt & Stjärna
visst detta att dra det till sin spets i ojämnställdhet.. men ändå!

jag säger inte att man ska sudda ut köns rollerna..
men jag undrar.. kommer vi bli riktigt jämställda
innan vi slutar placera in våra barn i fack som är rosa eller blåa?

xoxo.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Men den stora skillnaden är ju att en förälder aldrig får säga till sitt barn att rosa är fel för pojkar. Jag menar, en mamma som inte gillar färgen rosa klär ju inte sin son i färgen rosa bara för att. Hur ska den familjen göra då? Jag tycker om färgen rosa, men själv har jag knappt ett rosa plagg numera. Förutom typ min pyjamas eler nåt. Fortf. så är ju mitt argument att när min son kan välja själv, så får han ha rosa om han vill. Utan att jag nånsin kommer att säga att det är fel. Min favvo är absolut inte typ lila, så jag kommer antagligen inte ha speciellt mycket kläder i lila till honom. Säger det att jag visar honom att lila inte är för pojkar?