Pages

torsdag, december 04, 2008

Profylax.

idag har jag varit på djuprengörande ansiktsbehandling..
kan säga att mycket av tiden var inte skön..
t.ex då dom klämpde porer och plockade ögonbrynen..
men nu är jag iaf len och mysig i hyn.
är ju fortfarande röd blämmig.. men jaa..
det går väl inte över efter en behandling direkt.

ikväll var vi även på vår första profylaxkurs tillfälle..
första av två stycken.. och jaa ibörjan var det lite corny
eller vad man ska säga tycker jag..
har så svårt att slappna av i grupp nu för tiden..
vilket jag finner egentligen väldigt konstigt då jag gått på meditation
och fått tagit avslappningsövningar som liten pga migrän.
men nu när jag är vuxen så tycker jag det är så himla töntigt..
jag förstår att det är bra att öva det då det kan hjälpa att
vara så avslappnad som möjligt när man väl ska föda.
men att säga till mig själv när jag är där i stunden går det inte.

sen övade vi ju självklart på andningen som dom tipsar om..
att man ska andas djupa andetag på förvärkar och så..
sen när det gör ont ska man andas korta andetag
genom näsa ut genom mun.. vilket skapade ett hinder till..
jag har väldigt svårt att andas snabbt från näsa till mun..
men övning ska ju ge färdighet.
så nu ska jag öva.. P är iaf bättre på det här än mig.

vi övade genom att P klämde under knät för att man ska lossas
att man har en värk och han ska lixom trycka hårdare och hårdare..
för att sen inte trycka lika hårt..
under då det gör ont ska man allså andas korta andetag.

till nästa gång har vi i läxa att lägga upp
hur vår drömförlossning ser ut..
vi ska även skapa en målbild så man tänker lite längre fram..
kanske ända tills då man är hemma med bebis..
och sen prata om våra orosmoment som P och jag som har..
vilket ska göra dom mindre skrämmande och att vi båda vet om dom.

xoxo.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Klämma-låret-övningen övade vi också med. =)